Kötelező biztosítás (kgfb) – VÁLASZ minden kérdésedre

Egyeki Bálint I 2021.08.16. Jármű biztosítás
Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb)

A kötelező biztosítás (kgfb) jelentése és pontos működése sokak számára nem tiszta. Még annak ellenére sem, hogy kötelező gépjármű felelősségbiztosítás nélkül egyetlen autó sem hajthat ki a forgalomba Magyarországon. Az alábbi cikkből megtudhatod, mi is pontosan a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás. Kinek és milyen járművekre kell megkötnie, hogyan működik a kgfb váltás és felmondás, és miért nem szabad a legolcsóbbat választani. Vágjunk is bele!

Kötelező biztosítás mire terjed ki? 

A gépjárművezetés a sofőr tapasztalatától vagy az autó, motor felszereltségétől függetlenül mindig jár egy bizonyos mértékű kockázattal. Ezért Magyarországon minden járművezetőnek kötelezően felelősségbiztosítást kell kötnie. Ezt nevezik kötelező gépjármű felelősségbiztosításnak, röviden kgfb. Ez a biztosítás viszont nem a saját autóján, gépjárművén esett kárt finanszírozza. Ha valaki balesetet okoz, akkor a kgfb a másik járműben, vagy személyben okozott kárt téríti meg.

Ha a balesetben senki sem sérül meg, a biztosító 500 millió forintig köteles állni a járműben keletkezett károkat. Ha viszont a balesetnek sebesültje is van, a biztosítási összeg 1 milliárd 600 millió forintig is terjedhet.

Milyen gépjárművekre kell kötelező biztosítást kötni?

A hatályos jogszabályok szerint többek közt autóra, teherautóra, motorra, robogóra, quadra, utánfutóra, lakókocsira, könnyű és nehéz pótkocsira, valamint vontatóra. A forgalmi rendszámmal ellátott lassú járművekre is kell kgfb-t kötni. Ezen felül a buszok és trolik sem közlekedhetnek kötelező felelősségbiztosítás nélkül. 

Kinek kell megkötnie?

Magyarországon a kgfb-t az adott jármű bejegyzett üzemben tartójának a kötelessége megkötni. Ha nincs üzembentartó, akkor a tulajdonosé a felelősség. Bérlő vagy ideiglenes használó nem köthet kötelezőt egy gépjárműre.

Meddig és milyen országokra terjed ki a kgfb biztosítási védelem?

A kgfb az Európai Gazdasági Térség országaiban, valamint Svájcban nyújt védelmet. Ezen felül a nemzetközi zöldkártya rendszer azon államaiban is érvényes a biztosításunk, amelyekkel a Nemzeti Iroda külön megállapodást kötött.

Kötelező biztosítás váltás mikor lehet?

A kgfb-nél számos határidő létezik, amit érdemes észben tartani. Főleg ha biztosítóváltásra készülünk, vagy szeretnénk felmondani a szerződésünket. 

Biztosítóváltásra évente csupán egyszer van lehetőségünk, ez viszont nem feltétlenül jelent naptári évet. Ha valaki 2010 előtt kötötte a biztosítását, a biztosításuk minden év december 31-én jár le. A 2010 után vásárolt járművek vagy megkötött biztosítások esetében viszont a biztosítási szerződés évfordulójának napja év közben is lehet!

Bővebb információt a váltásról itt találsz: Kötelező biztosítás váltás menete lépésről lépésre.

Az évfordulót a biztosítási kötvényről és a díjbekérőről olvashatjuk le, valamint érdeklődhetünk a biztosítótársaságnál is. Ez az időpont azért is fontos, mert biztosítóváltás esetén jelezni kell a váltási szándékot. Ezt az évforduló előtt legalább 30, de legfeljebb 60 napon belül jelezni kell a pénzintézet felé.

2010 előtt kötött biztosítások esetén tehát:

  • A biztosítási évforduló napja: december 31. 
  • A kockázatviselés kezdete: január 1.
  • A váltási szándék jelzésének határideje: december 1.

2010 után kötött biztosítások esetén:

  • A biztosítási évforduló napja év közben is lehet
  • A kockázatviselés kezdete az évfordulót követő első nap
  • A váltási szándék jelzésének határideje pedig az évfordulót megelőző 30. nap

Amennyiben bármilyen okból kifolyólag elmulasztjuk az új szerződés megkötését, úgynevezett fedezetlenségi díjat kell fizetnünk.

Erről már írtunk bővebben: Fedezetlenségi díj és kgfb.

Például a szerződés lejárta és az új szerződés kockázatviselési időszakának kezdete közé  egyetlen nap is becsúszik, köteles vagy megfizetni a díjat. Az összeget a MABISZ számolja ki. A befolyó összegből pedig a kgfb azokat a károsultakat finanszírozza, akik kgfb-vel nem rendelkező járművel baleseteztek.

Így ha nem szeretnél fedezetlenségi díjat fizetni, biztosításkor mindenképp járj el körültekintően, és figyelj oda a határidőkre!

Mennyi a kötelező biztosítás?

A konkrét válaszom erre az, hogy “attól függ”. Valójában számos szempont befolyásolja a díj mértékét. Ezek közül a legfontosabbak:

  • vezető bonus malus besorolása (erről lent írok részletesen)
  • autó típusa
  • autó teljesítménye
  • autó gumiabroncs típusa
  • vezető életkora
  • vezető lakhelye
  • vezető biztosítási előzménye

Ezen felül számos biztosító belekalkulálja az autó környezetre gyakorolt hatását is. Erre jó példa, hogy bizonyos biztosítóknál a dízel autók magasabb díjszorzót kapnak. De van, az elektromos autókat sok biztosító nem is vállalja a magas kárhányad miatt. Ennek pusztán gyakorlati oka van, mivel az adatok alapján a lakosság még nem tanulta meg kezelni a nagy nyomatékkal bíró elektromos autókat, és sokkal több balesetet okoznak, mint a belső égésű motorral rendelkező társaik. Erre még rájönnek a különböző bónuszok, engedmények, kedvezmények.

Bonus-malus rendszer 

A bonus-malus besorolás megmutatja, hogy egy adott sofőr mennyit balesetezett egy vizsgált időszakban. Az új szerződők A00 besorolástól indulnak, ezután pedig attól függően, hogy érte-e káresemény a járművet, feljebb vagy lejjebb lépnek a bonus-malus besorolásban. A bonus kategória legmagasabb fokozata a B10, a malus legalacsonyabbja pedig az M04. 

A biztosítók a bonus kategóriába sorolt szerződéseket, tehát a tartós balesetmentességet díjkedvezményekkel jutalmazzák. Az óvatlanul vezető malus kategóriába sorolt sofőröket pedig pótdíjjal büntetik. 

Fontos leszögezni, hogy a besorolás nem járműhöz, hanem üzembetartóhoz vagy tulajdonoshoz kötődik.

Biztosítóváltáskor az előző szerződésben szerzett bonus-malus fokozatunkat át kell vinnünk az új szerződésre. Tehát nem indulhatunk tiszta lappal. Mi a helyzet abban az esetben amikor valaki egy már meglévő mellé másik járművet vásárol, és arra újabb kgfb-t köt? Ekkor a már meglévő kgfb-je mellett, a már meglévő besorolásától függetlenül A00 kategóriába kerül az új szerződést illetően.

Ne a legolcsóbbat válaszd!

Mivel a kgfb látszólag ugyanazt a szolgáltatást nyújtja minden autóvezető számára, kézenfekvőnek tűnhet a legolcsóbbat választani az ajánlatok közül. Érdemes azonban nem csak az ár alapján választani! Tényleg.

Ha például már kötöttünk más biztosítást egy pénzintézetnél, előfordulhat, hogy kgfb kötése esetén kedvezményekben részesülhetünk. De már az is pozitívum, ha az adott biztosítónál tudjuk, hogy a kárrendezés gördülékenyen megy majd, és nem lesznek fennakadások. Ez pedig egy baleset után rendkívül fontos lesz.

Egy olcsó, ismeretlen biztosítónál például könnyen előfordulhat, hogy nehezen jutunk hozzá  a kártérítéshez. De akár csődbe is mehet az adott társaság. Ha nem tudod miről beszélek, emlékezz csak a MÁV ÁBE károsultjaira.

Végül, de nem utolsó sorban fontos leszögezni, hogy kgfb és kgfb között is van különbség! Ma már számos biztosító kínál díjmentes és kedvezményes extrákat a kötelező mellé. A kiegészítő biztosítások segítségével pedig a saját igényeinkre szabhatjuk szerződésünket.

Erről itt találsz infót: kgfb kiegészítőkkel.

Ezáltal csomó olyan extra dolgot is kérhetsz a kgfb mellé, amelyek mind nagyon hasznosak!

Milyen extra szolgáltatásokkal egészíthető ki egy kötelező biztosítás?

Nem ritka, hogy egyes pénzintézetek balesetbiztosítást kínálnak a kgfb mellé, ami az utasok és a sofőr sérülése esetén egyaránt térít. Igénybe vehető autós segélyvonal szolgáltatás is, mely a helyszíni javítás megszervezését és az autómentő kiküldését foglalja magában. Létezik olyan kiegészítő, ami a vad- és háziállatkárok esetén térít. De olyan is, ami akkor fizeti ki a gépjárművedben esett kárt, ha kátyúba hajtasz, vagy ami jogi segítséget nyújt. Ha pedig úgy okozol balesetet, hogy nincs casco biztosításod (de inkább legyen), egyes extrák akár a te gépjárműveden esett kárt is megtérítik. 

Itt tájékozódhatsz a cascóról: Mire terjed ki a casco biztosítás?

Éppen ezért fontos tájékozódni biztosítóváltás előtt! Egyáltalán nem mindegy, milyen extra szolgáltatásokat válthatunk a kgfb mellé, akár díjmentesen.

Konklúzió

Ahogy a neve is mutatja, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást minden forgalomban résztvevő autó tulajdonosának kötelező megkötnie. Mindenképpen figyelj oda arra, hogy csak érvényes kgfb-vel hajts ki a forgalomba, máskülönben súlyos büntetéseket kell majd fizetned.

Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen kgfb-t kötsz! Lehet, hogy a biztosítók ajánlatai között első látásra csak az árban van különbség, ám ekkor sem érdemes a legolcsóbbat választani. Ha van már valahol biztosításod, érdemes érdeklődni a pénzintézetnél egy olcsóbb, kedvezményes ajánlat reményében. Ezen felül pedig a számtalan extra szolgáltatást is javasolt figyelembe venni, amivel testre szabhatod kgfb szerződésedet.

Köss velünk! Segítünk a legjobb kiválasztásában: kgfb kiegészítőkkel.

Biztosítóváltáson gondolkodsz, vagy újonnan szerződnél, és nehezen igazodsz el az ajánlatok között? Keress minket! Mi szívesen segítünk megtalálni azt a biztosítási formát, ami a legmegfelelőbb a számodra.

Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (KGFB)


A leírtak a blog írójának a személyes véleményét tükrözik, nem minősülnek ajánlatnak, kötelezettség vállalásnak, üzleti vagy befektetési, biztosítási javaslatnak, vagy felhívásnak. Konkrét biztosítási, vagy egyéb befektetési elképzelés esetén előzetesen mindenképpen konzultálj szakemberrel annak érdekében, hogy a személyes körülményeid és lehetőségeid alapján a lehető legjobb döntést hozhasd meg. 

Kérdésed van a témával kapcsolatban? Ne tartsd magadban. Írj nekünk minél hamarabb!

advisor
Egyeki Bálint

biztosítási szakértő

mood
Back to the top